Én opeens was onze website in winterse sferen… In de periode 2014 tot en met 2017 pakte NederlandSchoon groots uit met de campagne “Nieuwjaarsvegen”. Het idee was heel eenvoudig: Op 1 januari, klokslag 12.00 uur, steken buurtgenoten de handen uit de mouwen om het vuurwerkafval weer op te ruimen. Een nieuwe traditie was geboren, maar had in Tiel zeker nog een boost nodig!
Om brede aandacht te genereren voor de campagne “Nieuwjaarsvegen” bracht NederlandSchoon in 2015 onderstaande commercial uit op landelijke televisie. Daarnaast bedachten zij het Veegreglement en zette zij landelijk in op speciale boodschappentassen voor de vuurwerkverkoop, want de grote bezem moest en zou immers door de straten. De campagne werd door alle partijen in Tiel goed opgepakt.
NederlandSchoon stopt met projectondersteuning
Totdat in 2018 NederlandSchoon besloot dat de tijd rijp was om de projectondersteuning los te laten. “We hebben nu lang genoeg het goede voorbeeld gegeven en gemeenten moeten vanaf hier zelf in staat zijn om het stokje over te nemen”, aldus ons contactpersoon bij NederlandSchoon. In de praktijk betekende dit dat NederlandSchoon dat jaar stopte met de productie en levering van de campagnematerialen. Vanuit Tiel Tip Top hebben we destijds onderzocht of we deze draagtassen voor dat jaar nog konden krijgen of eventueel zelf konden produceren maar dit bleek een kostbare aangelegenheid.
Tiel Tip Top start met aangepaste campagne: Vuurwerkvegen
De Gemeente Tiel werkte in deze periode al samen met ondernemersvereniging Hart van Tiel door vuurwerkvegers te belonen met FlipPas-punten. Toen de landelijke campagne stil kwam te liggen zijn wij hier mee aan de slag gegaan. Zo adviseerde wij de Gemeente Tiel om zelf actief vuilniszakken aan te blijven bieden en verzorgde onze vrijwilligerswerkgroep voor aangepaste campagne uitingen voor in de vuurwerkwinkels en stadhuis.
Wij vinden de campagne “Vuurwerkvegen” erg belangrijk omdat de jaarwisseling met zekerheid het grootst vervuilende evenement van Nederland is. De campagne Vuurwerkvegen was het eerste project dat werd opgezet vanuit onze vrijwilligerswerkgroep en staat jaarlijks van november tot januari vast op onze agenda. Wij verzorgen rondom deze campagne de communicatie voor de Gemeente Tiel in de lokale kranten en op sociale media.
Dit project is mede tot stand gekomen dankzij de creatieve inzet van illustrator Arie van Vliet en in co-financiering vanuit de Werkgroep Wonderschoon Wonen van de Tielse Gemeenteraad. De campagne banners worden jaarlijks met een zak oliebollen bezorgd bij de vuurwerkwinkels en krijgen altijd een mooie prominente plaats in de winkel.
Sinds 2019 voeren wij ook fanatiek campagne op ons YouTube kanaal. We zouden het leuk vinden als je ook onderstaande “Vuurwerkvegen Aftervlog” wilt bekijken en vergeet je natuurlijk niet te abonneren!